הכר את המזיק: כנימה קמחית (Mealy Bug)

רגע אחד יש לך סוקולנט שמח ובריא, וברגע הבא אתה מבחין בגוש של מוך לבן או כמה חרקים קטנים ומשונים למראה תקועים בנקיק של הצמח היקר שלך.

מהי כנימה קמחית?

כנימה קמחית (Mealy Bug), הינה מזיק כלל-עולמי בעל טווח פונדקאים רחב. בארץ ידועים 39 מינים ב-20 סוגים שונים. על העיקריים שבפונדקאים נמנים ההדר, אפרסמון, בננה, גפן וכן מינים רבים של צמחי נוי. הקמחית גורמת לנזק ישיר ועקיף לצמח הפונדקאי על-ידי מציצת נוזלי הצמח מצינורות ההובלה שלו. הם ניזונות על ידי החדרת איברי פה ארוכים, הנקראים צנתרים (stylets), לצמחים, ושאיבת הלשד מתוך רקמות הצמח. הנזק הישיר יתבטא בעיוות והצהבה של עלווה, המלווה לעיתים בנשירת עלים. במצב שכזה עלולים גם פרחים ופירות לנשור.

הנזק העקיף נגרם מהכמות הרבה של טל-דבש המופרשת על-ידי הכנימה. הפרשה מתוקה זו נדבקת לעלים, גבעולים, פרחים ופירות שם היא משמשת מצע גידול לפטריות הפייחת. זו האחרונה, לבד מהנזק האסתטי שהיא גורמת, מביאה גם להפרעה חמורה בתהליך ההטמעה ברקמות ירוקות של הצמח. טל הדבש שמפרישה הקמחית מושך מזיקים נוספים ביניהם נמלים, אשר פיתחו איתן קשר סימביוטי (הדדי), בו הן מגנות על הכנימות בתמורה לפחמימות שהן מייצרות. בנוסף, הן מושכות אליהן את עש החרוב ועש קליפת ההדר. אלה מחריפים את הנזק עד כדי נשירת הפרי.

נמלים מעודדות הפרשת טל-דבש על-ידי הקמחיות, מעבירות אותן ממקום למקום ומגינות עליהן מאויבים טבעיים כגון מושית קריפטולמוס.

מחזור חייה של הכנימה הקמחית

קמחית ההדר הינה חרק קטן, ביצתי, בעל יכולת תנועה מוגבלת, מכוסה בגדילי שעווה באורכים שונים. הנקבה הבוגרת מטילה ביצים לתוך שק הבנוי מהפרשת שעווה. נקבות בוגרות מטילות כ-300 עד 600 ביצים בכל הפרשה, הנראים כמו צמר גפן דחוס ושעווה, אשר מופיע בעיקר בחלק התחתון של העלים (הביצים של הכנימות יכולות להידמות לפטריית קימחון). הנקבות מתות מיד לאחר תקופת הטלת הביצים הנמשכת בדרך כלל כשבועיים.

מתוך הביצה בוקע זחלן צהבהב בעל שש רגליים אשר חסר את מעטה השעווה. לאחר דרגת הזחלן (דרגה ראשונה) עוברת הכנימה שני נשלים נוספים בסיומם נוצר בוגר ממין זכר, או לחילופין שלושה נשלים המובילים לבוגר ממין נקבה. הזכרים אינם ניזונים לאחר שני השלבים הראשונים וקיימים אך ורק כדי להפרות את הנקבות.

הנימפות הזכריות עוברות חמישה שלבי התפתחות. נימפות נקבה עוברות שלושה שלבים של התפתחות.
YouTube player

בתנאים אופטימליים (טמפרטורה 26°c ולחות 60%) משלימה הקמחית מחזור חיים מביצה ועד לבוגר בתוך 30 יום.

הדברה אורגנית

תכשירים טבעיים, מבוססי שמן נים, המופק מזרעי עץ האזדרכת ההודית (Neem tree), פועלים בהדברה וריפוי נגיעות קיימת של המזיק. התכשירים נמצאו יעילים בדומה לחומרי ההדברה הכימיים. התכשירים ידידותיים לסביבה ולאויבים טבעיים. תכשירים אלו כוללים: נימיקס 45 (להדברת שלבי התפתחות מוקדמים של מזיקים), נימגארד, נים בי ועוד. מוצרים נוספים, מבוססי שמן צמחי, כוללים גם את פסט 33 היעיל להדברת כלל דרגות מזיקי היעד.

הדברה ביולוגית

המושית הטורפת, מושית קריפטולמוס (Cryptolaemus montrouzieri) שייכת למשפחת חיפושיות פרות משה רבנו. זהו מין הנחשב טורף כללי של כנימות קמחיות. בעלת הכינוי “Mealybug destroyer” (משמידת הכנימה הקמחית). במהלך חייה מסוגלת להטיל כמות מקסימלית של 500 ביצים בקצב של 10 ליום. כל דרגות ההתפתחות של מושית הקריפטולמוס ניזונות מהכנימה הקמחית, כאשר זחליה הצעירים מעדיפים את ביצי הכנימה, והזחלים הגדולים (דרגה לפני גולם) והבוגרים ניזונים מכל דרגות ההתפתחות של הקמחית ללא העדפה מיוחדת. הדברה ביולוגית זו מיועדת כנגד הכנימה הקמחית בשלבים מתקדמים של הנגע (לאחר היווצרות מושבות).

סרטון המחשה לאופן פעולתה:

YouTube player

הצרעה הטפילית, צרעת אנגירוס,  (Anagyrus pseudococci) הינה טפיל פנימי, בודד, של קמחית ההדרקמחית הגפן וקמחית הברוש. צרעות אנגירוס (Anagyrus pseudococci) משמשות כאויב הטבעי של כנימות קמחיות המזיקות, מבית BioBee. הצרעה הטפילית מטילה כ- 15 ביצים ליום ועד 30 ביצים במהלך חייה. נקבת הטפיל מעדיפה לתקוף כנימות קמחיות בדרגת הזחל אך אינה בוררת גם בדרגות צעירות יותר או מבוגרות יותר (נקבות מטילות). הדברה ביולוגית כנגד הכנימה הקמחית בשלבים הראשונים של הנגע (לפני היווצרות מושבות).

סרטון המחשה לאופן פעולתה:

YouTube player

ניתן לשלב את צרעת האנגירוס יחד עם מושית הקריפטולמוס כנגד הכנימה הקמחית. בפעולתן משלימות זו את זו – בעוד שהמושית נמשכת למושבות צפופות של של קמחית ההדר. כן ניתן להשתמש בה להפחתה מיידית של אילוחים כבדים של המזיק. צרעת האנגירוס הטפילית תתפקד ביעילות רבה בתוך אוכלוסיות נמוכות של הכנימה. ולכן ניתן להשתמש בה במצבים של אילוח מפוזר או התחלתי של המזיק. שני האויבים הטבעיים הללו הם סינרגטיים בכל הנוגע לשליטה בקמחית ההדר ויכולים להתקיים יחדיו.

האם התוכן היה מועיל?

שתפו את המאמר

לקריאה נוספת

תנאים מיטביים לגידול צמחי מרפא

לתנאים הסביבתיים בהם אנו מגדלים את הצמחים שלנו, יש השפעה רבה על היעילות, המורפולוגיה והבריאות שלהם. במאמר זה אנו עוברים על מספר מאפייני סביבה שעליכם לשלוט בהם, כדי להיות מגדלים יעילים יותר.

קראו עוד »

מתי ואיך לשטוף את הצמחים

“שטיפה” (Flushing) מתייחסת לכל עת בה מוסיפים כמות מופרזת של מים, אשר נועדה להפחית את ריכוז הדשן במצע הגידול. במדריך זה אנו מסבירים באילו מקרים ייתכן שתרצו לשטוף ואת השיטות הטובות ביותר.

קראו עוד »
Scroll to Top
דילוג לתוכן